Σάββατο 6 Αυγούστου 2022

ΕΙΣ ΤΗΝ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΝ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ

Του πρεσβυτέρου Πέτρου Γιατρά

Αγαπητοί μου αδελφοί, μαζευτήκαμε σήμερα


επί το αυτό, για να εορτάσουμε και να δοξολογήσουμε τον Σωτήρα μας Χριστό και να θαυμάσουμε το μεγάλο γεγονός της αγίας Του Μεταμόρφωσης.  Όπως διαβάσαμε στην ευαγγελική περικοπή, ο Χριστός ανεβαίνει στο όρος Θαβώρ –το οποίο αρκετοί από εσάς έχετε επισκεφθεί- μαζί με τρεις μαθητές, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη. Και όταν φθάνουν στην κορυφή, ο Χριστός μεταμορφώνεται μπροστά στους μαθητές Του. Τι θα πει μεταμορφώνεται; Μεταμορφώνεται στην προκειμένη περίπτωση θα πει, όχι ότι αλλάζει μορφή, όχι ότι από άνθρωπος γίνεται κάτι άλλο, αλλά ότι αποκαλύπτεται πραγματικά ο Εαυτός Του.

Το γεγονός της Μεταμορφώσεως, αγαπητοί μου, είναι πολύ σπουδαίο. Για πρώτη φορά, ο Χριστός δείχνει ποιος πραγματικά είναι. Δείχνει ότι δεν είναι απλά ένας άγιος, ένας προφήτης, αλλά ο Υιός και Λόγος του Θεού, το Δεύτερο πρόσωπο τη Αγίας Τριάδος, που σαρκώθηκε για τη σωτηρία του κόσμου.

Και τι συμβαίνει στο Χριστό κατά τη μεταμόρφωση;  ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ὁ ἥλιος, τὰ δὲ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς. Το φως αυτό όμως ήταν πιο δυνατό από το φως του ήλιου και οι μαθητές επειδή δεν μπορούσαν να το αντικρύσουν, έπεσαν κατά γης καλύπτοντας τα μάτια τους. Αυτό το φως, είναι το φως της θεότητας, το οποίο οι μαθητές είδαν με τους σαρκικούς οφθαλμούς τους.

Συνέβη δε και κάτι ακόμα. Δεξιά και αριστερά του Χριστού, κατά τη διάρκεια της Μεταμόρφωσης, εμφανίστηκαν δύο πρόσωπα. Ο ένας ήταν ο Μωυσής, ο οποίος στο Σινά έλαβε τις δέκα εντολές από τον Θεό και ο άλλος ήταν ο προφήτης Ηλίας, τον οποίο η Εκκλησία μας χαρακτηρίζει ως δεύτερο Πρόδρομο της παρουσίας Χριστού. Η εμφάνιση αυτών των δύο σημαντικών προσώπων της Παλαιάς Διαθήκης, υποδηλώνει ότι ο Χριστός ως τέλειος Θεός, Αυτός είναι ο Κύριος του Μωσα’ι’κού Νόμου και στο πανάγιο πρόσωπό του εκπληρώνονται όλες οι ρήσεις των προφητών, δηλαδή όλες εκείνες οι προφητείες, που αναφέρονταν στην έλευση του Μεσσία. 

Μπροστά σε όλα αυτά τα θαυμαστά γεγονότα, οι τρεις μαθητές εκστασιάστηκαν. Γλυκάθηκαν από τη θέα του ολοφώτεινου προσώπου του Χριστού. Και ο Πέτρος, αμέσως, προτείνει να μείνουν όλοι εκεί και να ατενίζουν τη θεία μακαριότητα, το θείο Φως που πήγαζε από όλη την ύπαρξη του Κυρίου. 

Θα ήθελα, όμως, αδελφοί μου, να μείνουμε για λίγο στο τι ήταν ακριβώς αυτό το φως που είδαν οι μαθητές να πηγάζει από τον Χριστό. Κατά τον άγιο Σιλουανό τον Αθωνίτη, το άκτιστο Φως είναι, κατά τη φύση του, θεία ενέργεια,  τελείως διαφορετικό από το φυσικό φως. Κατά τη θέα του, επικρατεί προπαντός η αίσθηση του ζωντανού Θεού, που απορροφά ολόκληρο τον άνθρωπο. Ο θεούμενος άνθρωπος όταν γίνει κατά χάριν Θεός τότε δεν περιορίζεται από τις συμβατικότητες του κόσμου τούτου, δεν υπάρχει γι’ αυτόν χώρος, χρόνος, ηλικία, φύλλον, θέσεις, αξιώματα κ.α.  Ο άνθρωπος, βλέποντας και βιώνοντας το άκτιστο αυτό φως αποκτά την εμπειρία της θεϊκής εκστάσεως. 

Άλλος ένας νέος άγιος της Εκκλησίας μας, ο άγιος Σοφρώνιος του Έσσεξ , ο οποίος ήταν μαθητής του αγίου Σιλουανού, συμπληρώνει ότι το άκτιστο φως φωτίζει σαν τον ήλιο, τον πνευματικό κόσμο κι αποκαλύπτει στον άνθρωπο τις πνευματικές οδούς, που είναι αθέατες μ’ άλλον τρόπο. Χωρίς αυτό το φως δεν μπορεί ο άνθρωπος ούτε να εννοήσει, ούτε πολύ περισσότερο να εκπληρώσει τις εντολές του Χριστού, γιατί μένει στο σκοτάδι. Το άκτιστο φως φέρει μέσα του την αιώνια ζωή και την πνοή της Θείας αγάπης.

Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, αδελφοί μου, ότι υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν άνθρωποι που θα έχουν αυτή την εμπειρία της θέας του ακτίστου θαβωρίου φωτός, όπως την είχαν και οι μαθητές του Χριστού. Δεν είναι, άλλοι βέβαια από τους αγίους μας. Ο άγιος Δημήτριος, ο άγιος Νεκτάριος, όλοι οι άγιοι είχαν αυτή τη γλυκύτατη και εκστατική εμπειρία. 

Ο Άγιος Σιλουανός γνωρίζοντας πολύ καλά από την εμπειρία του, όπως και όλοι οι Άγιοι, ότι η αυτή η θεωρία του ακτίστου φωτός είναι ακριβώς η θέα του Θεού, μας δίνει και μια πρώτη συμβουλή, έτσι, για να μας ενεργοποιήσει προς την αναζήτηση αυτού του υπέρλαπρου φωτός. Λέει, λοιπόν, για να φθάσει κανείς σ’ αυτή τη θεωρία, δεν υπάρχει άλλος δρόμος εκτός από την άσκηση.

Με αυτή λοιπόν, την αγιοπατερική πνευματική συμβουλή, εύχομαι όλοι μας να αναζητούμε συνεχώς τα θεία μεγαλεία, να ποθούμε την ένωσή μας με τον Σωτήρα μας Χριστό, τόσο πολύ, που να Τον συν-κινήσουμε, ούτως ώστε να μας χαρίσει λίγες ακτίνες έστω, από το θείο του Φως. ΑΜΗΝ!  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου